«

»

Jakten på den ultimata rallyvikten

Att väga bilen är väsentligt för alla som kör rally. En lätt bil drar mindre bränsle, accelererar snabbare och är lättare att få loss om den skulle göra fast. Men bilden får heller inte bli för lätt.

Till att börja med så måste en rallybil innehålla vissa komponenter och klara av en hel del påfrestningar, och för att nå upp till dessa krav krävs en hållbar konstruktion, som väger en del. Men vikten är även ett ändamål i sig, även om det existerar olika uppfattningar om vad som utgör den ultimata rallyvikten.

Precis som ett par bara vandringskängor måste ha en viss vikt och stabilitet för att kunna stödja fötterna och vandraren måste en rallybil ha en viss väghållning för att fungera optimalt. Bak- och framspoiler finns för att få luftdraget att pressa ned bilen, vilket ger bättre väghållning. Men den enskilt viktigaste faktorn är vikten. En bil som väger för lite blir – relativt sett – för tung i toppen och välter därför lättare.

Vikten spelar stor roll i alla rallyn, men frågan är om den inte är allra viktigast på stora, öppna ytor som under ökenetapperna i Paris-Dakar. En kraftig vind där kan enkelt välta en bil, och få den att rotera flera varv.